lauantai 14. huhtikuuta 2012

Millä tavoin sinä listaat lukemiasi kirjoja?

Risingshadown sivuilla keskusteltiin (alkuperin näköjään jo vuonna 2009), kuinka kätevä siellä onkaan listata luetut ja omistetut kirjat omaan kirjahyllyyn ja muodostaa lukulistaa, nostaa esille lempikirjailijat ja -kirjat. Kysyttiin myös onko käyttäjillä ollut muita tapoja merkitä ylös kirjarekistereitä, lukulistoja tms.
   
Minulla oli kauan ennen Risingiin tutustumistani ja liittymistäni käytössä montakin arkistokortistoa kirjoista. Ala-asteella aloitin omistamieni kirjojen luetteloinnon aihepiireittäin, aakkostettuna. Hyllytin kirjoja myös kirjastomaiseen tyyliin ja näpertelin Ex Libriksiä. Tein myös vihkon kiinnostavista kirjoista ja sarjoista, johon sitten merkkasin aina mitkä olin lukenut ja kenties omistinko ko. kirjan. Joskus lukiossa ollessani sain isosiskolta Lukupäiväkirjan, johon sitten muutaman rivin verran mahtui kirjoittamaan kirjoista. Lähinnä kirjan tiedot, keskeinen tunnelma, mielialoja ja kouluarvosana. Marginaalitkin tulivat täyteen kommentteja.
  
     
Sittemmin olen päivittänyt kirja-arkistoni vihko-muodosta ihan oikeaan kortistoon, jossa kirjalla/sarjalla on arkistokortti, ehkä pari lehdestä leikattua kuvaa ja arvostelua. Olen myös vuosien varrella saanut toisenkinlaisen lukupäiväkirjan (johon pystyy kirjaamaan ylös hankitalistoja, lahjalistoja ystäville hankituista/hankiitavista kirjoista, kenelle on mitäkin kirjoja lainannut js mitä kirjoja on itse lainannut...) ja myös Lukupiirin päiväkirjan olen saanut. Nykyisin listaan kirjoja blogiini, jonne mahtuu myös selittämään kirjojen synnyttämiä ajatuksia ja mielialoja paljon vapaammin ja laajemmin. 
   
Sinällään hienoa oli katsoa esim. vuoden 2007 lukulistaus.
- 32 kirjaa / 7562 sivua
- 4 aikuisten ja 28 nuorten kirjaa
- 15 fantasiakirjaa
- 39 manga-pokkaria
   
Lukemani aikuisten puolen kirjat olivat:
- Kate Mosse: Labyrintti
- Albert Sánchez Piñol: Kylmä iho
- Elizabeth Kostova: Historiantutkija
- Nora Roberts: Morriganin risti

4 kommenttia:

  1. Kortisto, vau! Tuota jo voisi vähän kadehtia. :)
    Blogin rinnalla kirjoitan muistikirjaan lukupäiväkirjaa, johon kirjoitan vain aika lyhyesti kirjasta ja vaikutelmistani siitä, sekä jonkin lainauksen josta erityisesti pidän tai joka muistuttaa mua kirjasta. Hyllyni lukemattomia kirjoja listaan blogin välilehdelle, mutta omistamistani kirjoista kokonaisuudessaan mulla ei ainakaan toistaiseksi ole minkäänlaista rekisteriä. Olen kirjautunut LibraryThingiin mutta en sitten kuitenkaan ainakaan silloin aiemmin jaksanut sinne ihan tosissani alkaa koota kirjoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aina rakastanut listojen laatimisesta, olen tehnyt niitä vaikka mistä. Myös keskiarvojen laskeminen ja diagrammit ovat ihastuttavia, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole lämmin suhde matematiikkaan, johon aivolapasiteettini ei riitä. :)

      Nyt viime vuosien kirjahankintoja en ole vanhoihin kortistoihin päivittänyt, onnekse sentään blogin puolella pitänyt kirjaa hankinnoista, joskin eilen käytyäni hyllyjen välissä tutkimusretkellä onnistuin yllättämään itseni löytämällä "unohdettuja" kirjoja tuttujen joukosta.

      Poista
  2. Hmmm.... Kortisto.... Hmmmm.... Suhtaudun ajatukseen luettujen kirjojen kortistosta samoin kuin Homer Simpson donitseihin. Hekumallisia mielikuvia, erittyvää kuolaa, kykenemättömyys ajatella mitään muuta hetkeen.... Lainatakseni Satun osuvaa reaktiota, VAU!.

    Itse olen suoritunut hommasta huomattavasti vaatimattomammin. Minulle on kaapissa rivi lukupäiväkirjoja, joihin olen tallentanut luetut kirjani ja toisinaan varsin runsaat kommenttini niistä vuodesta 2003 lähtien.

    Reilun vuoden olen nyt pitänyt yksityistä lukupäiväkirjaa blogipohjalla, mutta tämä siis ei ole linkitetty mihinkään. Toimii tuon paperisen kirjan sijalla parempien haku- ja tilastointiominaisuuksien vuoksi. (Tässä se kortisto tosin toimisi hienosti.)

    Goodreadsiin aloin siirtämään luettuja kirjoja muutama kuukausi sitten. Innokkaana luetteloijana en kuitenkaan varsinaisesti pidä siitä, joten olen tehnyt myös LibraryThing tunnukset, joihin olisi tarkoitus siirtää omistamani kirjat. Tätä en ole kuitenkaan vielä edes aloittanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogissa ja muilla sivustoilla tosiaan on ihastuttavia puolia paperisten versioiden rinnalla. Voi hakea omia kirjojaan hakusanalla, ei tarvitse pitää listaa mukanaan, vaan netin ollessa saatavilla pääsee aina tarkistamaan oman hylln sisällön. Tilastot ovat myös iloinen asia, niitä tulee tuijoteltua aina silloin tällöin. :)

      Poista